9. RÉSZ.
Isteni gondviselés, kegyelemből való választás.
Igazságot szólok a Krisztus által, nem hazudok, (az én lelkem
esmérete is velem egybe bizonyságot tészen a Szent Lélek által.)
2. Hogy nékem nagy keserűségem vagyon, és az én szivemnek szüntelen
való gyötrelme;
3. Mert kivánnék én a Krisztustól elszakasztatott átok * lenni az
én atyámfiaért, kik nékem test szerint rokonim.
4. Kik Izráeliták, kiké a * fiuság, a dicsőség, a parancsolatok, a
törvényeknek rendelések, az isteni tiszteletek és az igéretek.
5. Kikéi az Atyák, kik közzűl való a Krisztus is * test szerint, ki
mindeneknek felette örökké áldandó # Isten, Ámen!
6. Mindazáltal nem lehet, hogy az Istennek beszéde * hijábavaló
volt volna; mert nem mindnyájan # Izráeliták azok, kik uztől valók.
7. Sem pedig nem mindnyájan fiak, kik az Ábrahám magvából valók.
Hanem Iszáktól neveztetik, * úgymond az Isten, néked a te magod:
8. Azaz nem a kik a testnek fijai, azok az Istennek fijai; hanem az
* igéretnek fijai esmértetnek Ábrahám magvának.
9. Mert az igéretnek beszéde ez: * Ez időben eljövök, és Sárának
gyermeke lészen.
10. Nem csak ez pedig, hanem Rebeka is, * mikor ugyanazon egytől
fogadott volna méhében, tudniillik
Izsáktól a mi atyánktól. ezt megkisértette.
11. Mert mikor még a gyaermekek nem születtek volna, és semmi jót
vagy gonoszt nem cselekedtek volna,
hogy az Istennek az ő választása szerint való végezése 8melly nem * a
cselekedetekből, hanem a hivő Istentől volt) az ő erősségekben megmaradna.
12. Ezt mondá Isten néki: A nagyobbik szolgál * a kisebbiknek.
13. Miképen meg vagyon irva: Jákóbot szerettem: * Ézsaut pedig
gyülöltem.
14. Mit mondunk tehát? Avagy hamisság * vagyon-é Istennél? Távol
legyen.
15. Mert Mózesnek ezt mondja: Könyörülök * azon, a kin könyörültem,
és kegyelmességet cselekszem azzal, a kihez kegyelmes voltam.
16. Azért nem azé a választás, a kinek arra akaratja vagyon, sem
azér a ki fut, hanm a könyörülő Istené.
17. Mert ezt mondja az irás Faraóról: E végre * támasztottalak
téged, hogy megmutassam te benned az én hatalmamat, és hogy az én nevem
hirdettessék az egész földön.
18. Annakokáért a kin akar könyörülni, könyörül; a kit pedig akar
megkeményiteni megkeményiti.
19. Mondhatnád azért nékem: miért haragszik tehát még is az Iusten? mert az ő akaratjának kicsoda állott ellene? *
20. Sőt inkább óh ember, te kicsoda vagy, hogy Isten ellen
versengesz? A vagy mondja-é * a földedény annak a ki azt formálja: Miért
csináltál engem illyen módon?
21. Avagy nincsen-é a fazekasnak hatalma a sáron, hogy azon sárból
csináljon némelly edényt ékességre, némellyet pedig éktelenségre?
22. Ha pedig meg akarván mutatni az ő haragját, és megjelenteni az
ő hatalmát, elszenvedte * nagy békességesen a haragnak edényit, mellyek a
veszedelemre készittettek?
23. És hogy megjelentené az ő dicsőségének * gazdagságát a
kegyelemnek edényihez, mellyeket készitett a dicsőségre, mit mondasz ellene?
24. Kiket el is hivott, tudniillik
minket nem csak a Zsidók közzűl, hanem a Pogányok közzűl is.
25. Mint Hóseásnál is mondja: A népet a * ki nem enyim vala, ém
mépemnek hivom, és a melly szerelmesem nem vala, én szerelmesemnek.
26. És lészen, hogy a * helyen a hol ezt mondották nékik: Nem én
népem vagytok ti, ott azok hivattatnak az élő Isten fijainak.
27. Ésaiás pedig ezt kiáltja az Izráel felől: Ha az Izráel fijainak
* számok ollyan lészen is mint a tenger fövenye, csak a maradéka # tartaik meg.
28. Mert a dolgot elvégzi és elszakasztja igazságban; mert rövid
dolgot cselekeszik e földön az Úr.
29. Mint az előtt is mondotta Ésaiás: Ha a * Seregeknek Ura nékünk
magot nem hagyott volna, lettünk volna mint a Sodomabeliek, # és a
Gomorabeliekhez lettünk volna hasonlatosok.
30. Mit mondunk azért? Azt, hogy a Pogányok, kik az igazságot nem *
követik vala, az igazságot # negtalálták, azt az igazságot pedig, melly a
hitből vagyon.
31. Az Izráel pedig, melly követi vala az igazságnak * t9rvényét,
az igazságnak törvényére nem jutott.
32. Miért? Azért, mert az igazságot nem, a hitből, hanem a
törvénynek cselekedetiből keresték: mert megbotránkoztak a botránkozásnak *
kövébe.
33. Mint meg vagyon irva: Imé * vetek Sionban botránkozáésnak
kövét, és megütközésnek kőszikláját: és valaki abban hiszen, meg nem szégyenül.